Uitstellen, doorschuiven of actie ondernemen?
Deze woorden klinken je waarschijnlijk bekend in de oren.
Ten eerste wil ik iedereen bedanken die mijn vorige blog Van idee tot actie heeft gelezen en gedeeld. Daar draait het om in het leven: kennis delen. "Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen."
Toch zien veel mensen dat anders. Ze houden liever alles voor zichzelf - uit angst dat iemand hun idee steelt, de wens om de controle te behouden, weerstand tegen verandering of talloze andere redenen.
Waarom uitstelgedrag belangrijk is
Om direct aan te sluiten bij mijn vorige blog, is het onderwerp van vandaag "Uitstelgedrag" .
Natuurlijk is dit niet van toepassing op jou - jij leest deze blog! Maar denk eens aan de mensen om je heen.
Je vraagt je misschien af: is uitstelgedrag echt zo erg?
Het antwoord? Absoluut.
"Uitstel is de dief van je kostbare tijd."
Je ziet het overal - van het uitstellen van grote beslissingen tot het uitstellen van eenvoudige gebaren, zoals iemand een compliment geven. Te laat opblijven. Moe wakker worden. Deadlines missen (of zoals ik ze liever noem, FinishLines - meteen goede reden!).
De valstrik van "ik doe het later wel"
We kennen allemaal het gevoel: je wilt een e-mail beantwoorden, een afspraak maken of een taak afronden, maar je denkt: dat doe ik later wel. Dan ontglipt het je en vergeet je het.
Vandaag nog heeft een klant van mij een afspraak gemist. Waarom?
Ze zagen de e-mail maar voegden hem niet meteen toe aan hun agenda. Dat simpele "ik doe het zo wel" zorgde ervoor dat de afspraak verdween.
Hoe gewoonten onze vertraging vormen
Waarom blijven we dit doen?
Eén van de redenen is de overload aan informatie. We hebben moeite om alles wat op ons afkomt te filteren. Een andere reden is gewoonte. We zijn wezens van routine.
Onze hersenen volgen neurale paden die zijn opgebouwd door herhaling. Handig - tot een paar keer herhaald uitstellen je hersenen traint om uitstelgedrag als normaal te beschouwen.
Het begint ons te beïnvloeden wanneer onze omgeving ons terugdringt of wanneer onze agenda's overvol raken en we onszelf uit het oog verliezen.
Uitstelgedrag in communicatie
Het zijn niet alleen taken. Uitstelgedrag komt ook voor in onze relaties.
We zeggen: "Ze weten dat ik van ze hou" of "Natuurlijk weten ze dat ze gewaardeerd worden."
Maar doen ze dat ook?
Wanneer heb je ze dat voor het laatst verteld?
Tijd voor complimenten en moed
Heb je de afgelopen week vijf keer een oprecht compliment gegeven?
Zo niet vijf, dan misschien drie?
En aan wie - mensen die dicht bij je staan of iemand die minder voor de hand ligt?
Hoe zit het met feedback? In de meeste bedrijven praten mensen over problemen, maar zelden met de mensen die ze kunnen oplossen.
We wachten af. We houden ons in. Dat is ook uitstelgedrag.
Laatste gedachte
Misschien is niets van dit alles nieuw voor je. Maar misschien ben je je er nu wat bewuster van.
Als je een moment hebt gehad waarop je actie ondernam in plaats van het uit te stellen, dan hoor ik graag je verhaal.
Laten we van elkaar blijven leren.