Mensen weten precies wat ze moeten doen, maar doen niet altijd wat ze weten!
Wanneer was de laatste keer dat je iets deed op een manier waarvan je al wist dat het zou mislukken - en toch deed je het?
Of het nu gaat om het opvoeden van je kind, je huiswerk op tijd maken of je emoties niet de overhand laten nemen in oncontroleerbare situaties. Met andere woorden, belemmerende taal gebruiken - harde woorden waarvan je al weet dat ze de ander pijn zullen doen. Je weet het en toch doe je het.
Ouderschap is een kunst en tijdens dit traject krijgt niemand een gebruiksaanwijzing van zijn kind. Als ouders ervaren dat ze niet aan de verwachtingen voldoen, kan het gebeuren dat er woorden worden gekozen die op onbewust niveau veel schade aanrichten.
Voorbeelden zoals: Je bent een slecht kind, je luistervaardigheden zijn verschrikkelijk, je zult nooit volwassen worden, niemand wil je aannemen voor een leuke baan, of zelfs: eigenlijk waren we niet van plan om een kind te krijgen, maar je bent er toch.
Wanneer je de boodschapper hierover een vraag stelt, zegt de persoon, ja, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling, het is gewoon een uitspraak en ik bedoelde het niet zo.
Dat is mooi dat het niet zo bedoeld was, maar de schade is er al omdat de ontvanger die scheiding op dat moment niet kan maken. Hij/zij hoort alleen wat er net is gezegd en dat doet veel pijn, of: Ik ben niet welkom als kind. Dat is de vertaling die in het hoofd van de persoon plaatsvindt.
Hoe zit het met de alledaagse dingen in het verkeer?
Of je nu wel of niet door rood licht rijdt. Tijdens de rijlessen wordt hier ruim aandacht aan besteed. En toch zijn er mensen die elke keer door rood rijden. Is dit altijd bewust? Het antwoord ligt voor de hand: nee, dit is vooral onbewust. Bijvoorbeeld omdat je op tijd op een afspraak wilt verschijnen. Of je gedachten zijn helemaal ergens anders en voor je het weet rij je door rood licht.
Een ander goed voorbeeld is de manier waarop we met elkaar omgaan.
We weten allemaal dat een goed gesprek bestaat uit het horen van beide kanten. De toonhoogte, de woordkeuze, de snelheid van spreken, of je elkaar wel of niet aankijkt, kunnen van grote invloed zijn. Welke woordkeuze gebruik je precies? Zijn het rustgevende woorden of klinken en voelen ze als kanonskogels? Eenmaal uitgesproken kun je ze nooit meer terughalen, dus ze landen altijd ergens bij die persoon.
En hoeveel schade zullen deze woorden aanrichten tijdens een vergadering? Je denkt dat alles vrijuit gezegd kan worden en je ontdekt dat er nogal wat achterklap is.
Daarna praten mensen over waar ze het in de vergadering over wilden hebben, maar niemand durfde het hardop te zeggen. Ook al was daar tijdens de bijeenkomst ruimte voor. Dus praten ze er samen over in de pantry.
Hoe is dit mogelijk, vraag je je misschien af?
Wat ik heb ontdekt is dat mensen soms heel bang zijn om echt te vertellen wat er aan de hand is - bang dat je er dom uitziet of dat je op dat moment niet de juiste woorden vindt. Angst om die promotie op je werk niet te krijgen omdat je tegen hun wensen ingaat, angst om uit de groep te vallen, angst om mogelijk ontslagen te worden of om een vriendschap te verliezen.
Als de motivatie "angst" is om iets niet of verkapt te zeggen, dan is het hoog tijd om dieper in te zoomen. Dit kost het bedrijfsleven veel geld, terwijl er wel iets aan te doen is. Elkaar of jezelf beter leren kennen op een dieper niveau levert geweldige resultaten op, waardoor prestaties toenemen met veel meer plezier, ontspanning en lol.
Waar komt dit vandaan?
Dat kan een geweldige vraag zijn. Meestal moet je teruggaan naar de wortels van die persoon. Volgens mij is ieder mens mooi, maar soms is hun gedrag niet bevorderlijk voor de omgeving en de persoon zelf.
Kan dit worden veranderd? Het antwoord is een grote JA. We hebben een flexibel brein en dat is geweldig omdat het ons in staat stelt nieuwe bronnen aan te boren en daardoor ander gedrag te ontwikkelen.
Meer weten?
Als je meer wilt weten over dit onderwerp en hoe je dit kunt omzetten in een meer bevorderlijke manier van communiceren, neem dan gerust contact met ons op.
We helpen je graag.
Maak er een mooie dag van!
Jos